lördag 7 maj 2011

Arum cornutum, Gloriosa Rothschildiana, Mirabilis Jalapa,

Idag var det dags för Trädgårdsmässa på Lisseberg. Vi var där redan när de öppnade. Till min stora glädje hittade jag ett stånd med Fuchsia så jag kunde ersätta de som hade blivit frostskadade. Jag hittade ett företag som levererar jord i jättesäckar och så hittade jag givetvis till knölståndet. Men i dag blev det inga Dahlior utan Mexikansk underblomma, Klätterlilja, Mirabilis jalapa. Och sist men inte minst Afrikas Blåa Lilja. Ingen klarar vintern. Jag gör det verkligen svårt för mig, allt jag odlar måste grävas upp igen. Det Holländska ståndet var riktigt roligt Den Mexikanska underblomman är nog den mest udda blomma jag sett. En knöl som inte behöver jord eller vatten. Inte visste jag att Underblomma var en art, tänk vad man lär sig.  Läs mer om om arten Underblomma.


Jag har hunnit med massor i trädgården i dag. Blodsnäven har kommit i jorden. Sköldpaddsörten har jag flyttat. De skadade Fuchsiorna har fått "första hjälpen". De nya är planterade så även den Afrikanska Blåa liljan. Än så länge bara i en plastpåse. De perenner som också for illa av frosten har fått lite omvårdnad. Min enda lilla tomat har fått ny kruka med jorden som jag fick med mig från företaget som säljer jord. 


En bra trädgårdsdag med ca 20 grader varmt. Nu är livet som bäst!


På återseende

1 kommentar:

Fia sa...

Hej Cilla, jag lade till en länk nederst i mitt inlägg så kan du kolla var och när alla växtmarknader är :-) Vet att nästa helg är det en i Ljungskile, sedan i början av juni är det en stor i Uddevalla, men jag vet inte var du bor så kolla själv. Ha en bra dag, jag skall med barnen o kolla blommor och åka karusell på Liseberg :-)